Bestill rom nå!

Bestill nå

Vant pris

"Årets kunde" av Asko Servering

Årets kunde er kåret! Molde Fjordstuer er lidenskapelig opptatt av å servere gjestene sine gode matopplevelser. Velsmakende mat og gode gjesteopplevelser er noe hotellet prioriterer høyt, men det som utpeker seg aller mest er et brennende engasjement for lærlinger. Over en tredjedel av arbeidsstyrken er lærlinger, og hotellet er aktiv i sin rolle for å få mer kvalifisert arbeidskraft inn i serveringsbransjen. Gratulerer til Molde Fjordstuer, sier juryen.

Hotell Molde Fjordstuer var en av tre nominerte til Årets kunde hos ASKO Servering

Les intervjuet fra SMAK (desember 2019)

– Hva er så gjestene opptatt av når de kommer til Molde Fjordstuer, og hvilke opplevelser ønsker de seg?
Mange legger inn et besøk hos oss som en del av en større rundreise på Nordvestlandet. De har gjerne et stopp her på vei til eller fra noen av de kjente turistattraksjonene, som for eksempel Geirangerfjorden eller Atlanterhavsveien. Mange av dem som besøker oss er godt orientert om attraksjoner og opplevelser. Jeg opplever at mange forbereder seg grundig til norgesoppholdet, sier Heggdal.

Det er ingenting å si på besøksutviklingen, sier hotelldirektør Roy Heggdal.

– Den har økt år for år siden vi åpnet i 2002. Da var vi riktignok ikke så store med våre 17 rom, men vi har utvidet i flere omganger. I dag har vi 59 gjesterom og flere møterom. Det gjør oss godt egnet til å ha ulike arrangementer, og i tillegg satser vi på turistmarkedet, som er svært viktig for oss.

Les også intervju med Fratigruppen og Oslo Street Food.

Utvidede sesonger

– Vi som mange andre har opplevd en fin utvikling innenfor ferie- og fritidsmarkedet. For seks-syv år siden snakket man om «sommerpriser». Rimelige rom skulle bidra til å trekke gjester i en periode med lite besøk. Det er det ikke behov for lenger. Fritidsmarkedet er meget sterkt, forteller Heggdal.

– Det er flere grunner til dette. En ting er at vi opplever økende besøk fra flere utenlandske markeder. Et annet moment er at vi er en del av Classic Norway, som satser sterkt på ferie- og fritidsmarkedet. Vi er opptatt av å ha et spennende kvalitetsprodukt, og det er helt klart en økende etterspørsel etter denne type high-end-produkter. Det er også tydelig at sesongene er forlenget. Mange av våre utenlandske gjester kommer utenom den norske sommersesongen. Dette er selvfølgelig veldig positivt!

Bestillingsportaler lønner seg

– Vi er i tillegg «gode venner» med Booking.com og andre bestillingsportaler. Det koster en del, men det genererer mye besøk. Vår vurdering er at det er lønnsomt for oss å jobbe aktivt med disse kanalene.

Hverdagslig = eksotisk

– Hva er så gjestene opptatt av når de kommer til Molde Fjordstuer, og hvilke opplevelser ønsker de seg?

– Mange legger inn et besøk hos oss som en del av en større rundreise på Nordvestlandet. De har gjerne et stopp her på vei til eller fra noen av de kjente turistattraksjonene, som for eksempel Geirangerfjorden eller Atlanterhavsveien. Mange av dem som besøker oss er godt orientert om attraksjoner og opplevelser. Jeg opplever at mange forbereder seg grundig til norgesoppholdet, sier Heggdal.

– Derfor er det kanskje ikke så mye de store opplevelsene, slik vi oppfatter dette, som er etterspurt. En god del av dem som kommer, finner stor glede i å oppleve det som vi ser som en selvfølge og som en del av hverdagen vår.

– At vi har ren luft, spektakulær natur og nærhet til sjøen, er jo ikke så mye vi tenker over til daglig. Kommer du fra en storby i Asia, er roen og den storslåtte naturen noe sjeldent som du setter pris på å oppleve. Men vi er selvfølgelig opptatt av å stelle godt med gjestene våre og sørge for at de finner seg til rette!

Gode matopplevelser

– God mat er en viktig del av opplevelsen for alle våre gjester – uansett hvor man kommer fra, sier kjøkkensjef Jan Roger Blø, som har sørget for fine matopplevelser hos Molde Fjordstuer siden 2007.

– Vi er ikke så opptatt av å tilpasse maten til ulike kundegrupper. Vi ønsker å servere god mat basert på norske råvarer av høy kvalitet. Med vår nærhet til sjøen er det også naturlig at vi har mye sjømat på menyen.

– Det er jo spennende å oppleve noe annerledes som gjest, og for en inder eller kineser er det selvfølgelig mye nytt med vårt kjøkken. På menyen vår finner du mange lokale spesialiteter, og vi er opptatt av å følge sesongene. Det er inspirerende for oss på kjøkkenet, og en kilde til fine matopplevelser for kundene, fremhever Blø.

14456_smak_1920x1152 Roy og Jan Roger.jpg

Lærlingene er viktige

– Molde Fjordstuer har alltid hatt lærlinger. I dag har dere fem, to på kjøkkenet, to i restauranten og en i resepsjonen. Hvordan fungerer dette?

– Vi mener det er riktig å tilby lærlingeplasser av flere grunner. For det første har vi et ansvar for å bidra til kvalifisert arbeidskraft i fremtiden. Det å satse på lærlinger er en del av dette.

– For det andre bidrar lærlingene til å skape et ungt, dynamisk og positivt arbeidsmiljø. Vi bidrar med kompetanseoverføring til lærlingene. De på sin side er med på å inspirere oss, og er med på å skape optimisme og glede i hverdagen. Vi tror dette er noe som også smitter over på våre gjester. Det å ha lærlinger er derfor noe som bidrar til hyggelige og positive kundeopplevelser – noe som selvfølgelig er svært viktig for oss, sier Jan Roger Blø og Roy Heggdal.

– En annen konsekvens av det å satse på lærlinger, er at det bidrar til å gjøre oss til en attraktiv arbeidsplass for mange. Det betyr mye i et marked hvor det er hard konkurranse om dyktige fagfolk

På ASKO Servering og NorgesGruppens kunde- og leverandørdager ble Molde Fjordstuer kåret til Årets kunde i sterk konkurranse med Oslo Street Food og Frati Gruppen i Trondheim

Les hele artikkelen her...